Pelancaran produk baharu di Amazon dengan betul boleh menyediakan produk anda untuk jangka hayat yang panjang dan menguntungkan. Pengiklanan adalah bahagian penting dalam setiap pelancaran. Bagaimanakah anda melakukannya dengan cepat dan cekap? Mengautomasikan kata kunci dan bida serta mengetepikan belanjawan yang betul adalah semua bahagian penting yang akan kami bincangkan dalam siaran ini.
Prapelancaran
Adalah penting untuk menetapkan jangkaan sebelum melancarkan sebarang kempen. Jika matlamat anda adalah untuk sampai ke halaman 1 atau 2 dalam niche yang kompetitif, anda mungkin melihat beberapa ratus ribu dolar perbelanjaan iklan. Adalah penting untuk memikirkan belanjawan permainan yang baik terlebih dahulu supaya akaun itu disediakan untuk berjaya.
Satu cara untuk melakukan ini ialah menggunakan anggaran CVR, CPC dan bilangan jualan. Katakan anda mahu mencapai 250 jualan daripada pengiklanan pada bulan pertama. Berapa banyak yang perlu anda jangkakan untuk dibelanjakan?
Jika ia adalah produk serba baharu, kadar penukaran anda berkemungkinan rendah sehingga anda mempunyai kiraan ulasan kompetitif dan rating bintang. Mari gunakan 2.5% untuk anggaran kadar penukaran kami.
Oleh kerana ini adalah niche persaingan yang tinggi, katakan CPC ialah $5.
Persamaan ini memberi anda Kos setiap Penukaran:
CPC / CVR = Kos setiap Penukaran
$5 / 2.5% = $200 Kos setiap Penukaran
Dan bajet untuk jualan 250 ini =
Kos setiap Penukaran * Pesanan sasaran = Belanjawan
$200 * 250 Jualan = belanjawan $50,000
Ambil perhatian bahawa kami tidak melihat ACoS di sini. Kedudukan adalah mengenai jumlah, bukan tentang keuntungan. Dalam fasa penyelidikan, ini mengenai mendapatkan pesanan dan bukan tentang ACoS.
Sekarang setelah kita memahami perkara yang kita hadapi, mari kita lalui fasa pelancaran produk Pengiklanan Amazon.
Tiga Struktur Kempen
Di Prestozon, kami mengesyorkan struktur minimum yang terdiri daripada tiga kempen untuk kebanyakan kes
- Auto
- Kempen automatik mencari untuk menukar istilah carian mengikut arahan Amazon
- Penyelidikan
- Kempen manual menggunakan kata kunci am atau frasa untuk mencari penukaran istilah carian mengikut arahan pengiklan
- Prestasi
- Kempen manual menggunakan kata kunci tepat untuk memaksimumkan kawalan ke atas penukaran istilah carian. Inisiatif pengiklanan yang matang akan mempunyai kebanyakan trafik dan jualan melalui kempen ini.
Penyelidikan
Fasa penyelidikan terdiri daripada memulakan semua kempen dan sistem untuk mengurusnya.
Kami ingin melakukan penyelidikan secepat dan secekap yang mungkin, jadi gunakan alat seperti Peraturan Kata Kunci Prestozon untuk menuai penukaran istilah carian dari awal. Peraturan mencari ke atas kempen penyelidikan automatik dan manual produk dan menggalakkan penukaran istilah carian kepada kata kunci padanan tepat.
Optimumkan
Setelah istilah carian diasingkan kepada kempen Prestasi anda, anda boleh mula mengoptimumkannya melalui bida. Pada mulanya, pastikan sasaran ACoS anda tinggi supaya anda memenangi kebanyakan lelongan dan mendorong seberapa banyak pesanan yang mungkin. Ia bukan sesuatu yang luar biasa untuk menjalankan 100-300% ACoS dalam tempoh ini.
Sepanjang semua ini, penting untuk diingat bahawa strategi PPC berprestasi tinggi memerlukan penyenaraian berprestasi tinggi. Anda tidak boleh menetapkan belanjawan yang besar di atas penyenaraian yang buruk dan mengharapkan kempen yang menguntungkan. Berita baiknya ialah kerana anda berbelanja secara agresif pada mulanya, anda boleh mengetahui dengan cepat istilah carian yang sesuai dengan asas pelanggan anda. Anda membeli data penyelidikan pasaran melalui PPC! Gunakan ini untuk menala tajuk, titik tumpu, teks penyenaraian dan istilah hujung belakang anda.
Untuk mendapatkan senarai istilah carian yang sesuai dengan pelanggan anda, pergi ke Penjelajah Istilah Carian Prestozon dan tambahkan penapis untuk >2 pesanan. Anda boleh menapis ini dengan lebih lanjut dengan melihat syarat kadar penukaran yang tinggi, tetapi ambang itu akan berubah setiap produk. Ia mungkin 5% atau mungkin 15%, atau pada mulanya mungkin 2%.
Skala
Apabila anda naik pangkat, dapatkan ulasan dan menala penyenaraian anda, kadar penukaran anda sepatutnya meningkat. Pada ketika ini anda boleh menetapkan sasaran ACoS yang kurang agresif dan meningkatkan belanjawan prestasi anda semasa anda mengecilkan belanjawan penyelidikan anda.
Katakan anda bermula dengan belanjawan $750/hari setiap satu untuk kempen auto dan penyelidikan anda dan $100/hari untuk kempen prestasi anda. Pada mulanya, anda akan menemui istilah carian baharu yang menukar dengan pantas. Dari masa ke masa, setiap istilah carian tambahan mengambil masa yang lebih lama dan lebih banyak wang untuk dicari. Apabila ini berlaku, anda harus mengurangkan belanjawan penyelidikan anda (mungkin serendah $20/hari) dan belanjawan prestasi anda naik setinggi yang anda boleh sambil mengekalkan ACoS anda.
Kadangkala, ACoS tidak menceritakan keseluruhannya. Untuk makanan tambahan dan produk kesinambungan lain yang melihat nilai seumur hidup pelanggan (LTV) dan memahami kadar belian semula pelanggan adalah penting berbanding kos permulaan setiap pemerolehan (CPA). Jika anda menjangkakan pelanggan membeli setiap bulan untuk 6 bulan seterusnya, 60% ACoS untuk jualan pertama mungkin menghasilkan 10% ACoS sepanjang hayat pelanggan.
Fasa bertindih
Fasa ini tidak dilaksanakan secara bersiri semata-mata. Mereka bertindih. Istilah carian pertama yang menukar kemungkinan besar ialah volum tinggi dan kadar penukaran tinggi. Anda harus mula meningkatkannya dengan segera! Fasa penyelidikan mungkin berlangsung selama beberapa bulan, begitu juga fasa pengoptimuman. Fasa skala akan bermula sebaik minggu kedua dan menjadi mod operasi yang dominan selepas 3-6 bulan dan untuk seluruh kitaran hayat produk.
Melancarkan dengan Persediaan Kempen 1 Klik Prestozon dalam 10 Langkah Mudah:
Melancarkan kempen untuk produk baharu dan meningkatkannya adalah mudah dilakukan dengan Persediaan 1 Klik Prestozon. Berikut ialah panduan langkah demi langkah untuk membolehkan anda bermula dengan betul:
- Masukkan ASIN yang anda akan iklankan. Nota: Amazon memerlukan ASIN untuk Vendor dan SKU untuk Penjual. Pastikan anda memasukkan pengecam yang betul!
- Masukkan istilah penyelidikan benih anda. Ini adalah istilah yang anda fikir akan membantu produk anda terjual, tetapi anda tidak pasti. Tidak mengapa untuk meletakkan kata kunci “mungkin” di sini.
- Masukkan kata kunci prestasi anda. Ini adalah pemenang anda yang terkenal. Hanya letakkan kata kunci di sini jika anda pernah mengiklankan produk ini atau produk yang hampir serupa sebelum ini dan anda tahu kata kunci tersebut adalah pemenang dan telah mendorong jualan untuk anda.
- Tetapkan belanjawan anda.
- Tetapkan sasaran ACoS anda dan bida lalai. Ingat, ini adalah pelancaran, walaupun anda mungkin mahu menurunkan ACoS pada masa hadapan, pada mulanya anda mahu memandu untuk keterlihatan dan tera. Kekalkan sasaran ACoS tinggi dan pastikan bida lalai anda kompetitif dari awal lagi. Jika anda mendapati bahawa anda tidak mendapat tera yang mencukupi maka tingkatkan bida anda untuk memastikan anda mendapat tera yang mencukupi untuk menjana klik (sebaik-baiknya 20-30 klik minimum).
- Lihat pratonton anda. Kumpulan iklan dan kata kunci yang akan dibuat oleh alat akan muncul dalam masa nyata semasa anda mengisi parameter. Anda boleh menggunakan pratonton ini untuk memastikan peraturan, konvensyen penamaan dan kumpulan iklan anda ditunjukkan dengan tepat sebelum anda mengklik “Buat Struktur”.
- Semak peraturan anda. Jika anda ingin membuat perubahan, terdapat pilihan peraturan lain di bawah Pilihan Lanjutan di bahagian bawah sebelah kiri. Jika anda tidak melihat pilihan yang anda inginkan, anda boleh melakukan lebih banyak pengeditan setelah anda membuat peraturan.
8) Istilah berjenama selalunya menjalankan ACoS yang jauh lebih rendah dan kadar penukaran yang lebih tinggi daripada istilah bukan berjenama. Prestozon membenarkan anda meletakkan istilah jenama anda dalam kempen berasingan di bawah tab “Khas” dalam 1CS supaya anda boleh mengurus syarat ini secara bebas. Ini akan membolehkan anda mengurus belanjawan pada istilah berjenama anda secara berasingan dan akan memberi anda cerapan yang lebih baik tentang prestasi berjenama dan bukan berjenama anda.
9) Tetapkan pilihan ACoS dan belanjawan anda untuk kempen Berjenama. Kempen berjenama anda hampir selalu dengan ACoS yang lebih rendah dan kadar penukaran yang lebih tinggi, jadi kami mencadangkan sasaran ACoS yang lebih agresif dan belanjawan yang lebih tinggi, walaupun semasa pelancaran. Adalah perkara biasa untuk melihat produk dengan 30% ACoS pada istilah bukan berjenama yang mencapai lebih rendah daripada 5% ACoS pada istilah berjenama. Baca lebih lanjut tentang memecahkan carian berjenama di sini.
10) Semak keseluruhan struktur pelancaran baharu anda. Lengkapkan dengan kempen bukan jenama SP anda dan kempen berjenama mengenai peraturan yang mengawalnya.
Anda telah siap sedia! Kini anda mempunyai struktur kempen yang hebat dan telah menyediakan Prestozon untuk mengurus kata kunci dan bida. Untuk memanfaatkan sepenuhnya pelancaran produk memerlukan pertimbangan daripada pengurus akaun manusia, jadi semak masuk pada kempen anda menggunakan Analitis Prestozon untuk mendapatkan prestasi terakhir daripada kempen tersebut.
Jawatan asal daripada Cara Melancarkan Pasaran Berdaya Saing, ACoS Tinggi – Helium 10